Culturele competentie van hulpverleners

10-09-2018 489 keer bekeken 0 reacties

Bij een Canadese studie bleken hulpverleners culturele competentie belangrijker te vinden dan hun (etnisch diverse) cliënten, maar schatten tegelijkertijd hun getoonde interesse hoger in dan diezelfde cliënten.

De vaardigheid van een hulpverlener om op basis van zijn kennis over de cultuur van de ander zijn houding en handelen af te stemmen op diens waarden en normen wordt ook wel culturele competentie genoemd. Die afstemming kan van groot belang zijn, zeker in de vroege stadia van een psychose.

Bij een Canadese cliëntengroep en hun hulpverleners werd die competentie getoetst. Van de cliëntengroep bestond de helft uit cliënten uit een etnische minderheidsgroep die op uiterlijke kenmerken duidelijk te onderscheiden was van witte cliënten.

Het bleek dat respondenten met een etnische achtergrond de culturele competentie van de hulpverlener belangrijker vonden dan de witte cliënten. De hulpverleners vonden het echter nog belangrijker dan de cliënten.

Opvallend was dat de hulpverleners zichzelf veel meer interesse vonden tonen in de culturele achtergrond van hun cliënten dan de beide cliëntengroepen zelf. Er was dus een mismatch van percepties tussen hulpverleners en cliënten met een (kans op) een eerste psychose.

Lees hier de samenvatting. 

Venkataraman S, Jordan G, Pope MA, Iyer SN. (2017). Examination of cultural competence in service providers in an early intervention programme for psychosis in Montreal, Quebec: Perspectives of service users and treatment providers. Early Interv Psychiatry. 2017 Jan 26.
 

Reacties

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
Een momentje...

0  reacties

Cookie-instellingen