
Evaluatie van het eerste jaar POD in 4 ggz-organisaties
De vier pilots Peer-supported Open Dialogue (POD) zijn in 2017 gemonitord.
Hierbij stonden de volgende vragen centraal:
- Hoe goed lukt het binnen de pilotorganisaties om POD toe te passen?
- Hoe verloopt de implementatie en wat zijn hierin bevorderende en belemmerende factoren?
- Wat zijn de ervaringen van betrokken medewerkers en cliënten/naasten?
In het rapport leest u het verslag van het proces en de uitkomsten die veel aanknopingspunten bieden voor het vervolg van POD in Nederland.
> Download het evaluatierapport van de POD pilots in Nederland (PDF)
Onderzoek in Finland
Open Dialogue is onderzocht in West-Lapland bij patiënten met een eerste psychose (Seikkula et al., 2006; Seikkula et al., 2011; Aaltonen et al., 2011). Deze onderzoeken tonen gunstige resultaten. Na 5 jaar is meer dan 80% van de patiënten vrij van psychotische symptomen en 85% weer volledig aan het werk. Slechts een-derde maakt gebruik van medicatie. Ook blijkt dat in West-Lapland het aantal gevallen van schizofrenie is gedaald gedurende de 25 jaar dat Open Dialogue wordt toegepast.
Zie www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17522439.2011.595819 De onderzoeken bevestigen dat een focus op het genereren van dialoog de eigen krachtbronnen bij cliënten aanspreekt.
In 2018 verscheen een onderzoek naar de resultaten van de Open Dialogue benadering op langere termijn: The family-oriented open dialogue approach in the treatment of first-episode psychosis: Nineteen–year outcomes
Onderzoek in Engeland: ODDESSI
In Engeland loopt van 2017 tot 2022 het omvangrijke implementatie- en effectonderzoek ODDESSI (Open Dialogue – Development and Evaluation of a Social Network Intervention for Severe Mental Illness). Het onderzoek staat onder leiding van Steve Pilling (Professor Research Department of Clinical, Educational and Health Psychology, University College London, UK) en wordt uitgevoerd in samenwerking met North East London NHS Foundation Trust (NELFT).
De onderzoeksvragen van ODDESSI:
- Kunnen de onderzoekssites worden ingericht om Open Dialogue te evalueren?
- Hoe effectief is de training van personeel van de National Health Service (NHS) om Open Dialogue aan te bieden?
- In hoeverre kan Open Dialogue worden ingezet bij mensen in een crisis-situatie?
- In hoeverre ervaren cliënten, hun naasten en hulpveleners Open Dialogue als positief?
- In hoeverre kan Open Dialogue onderdeel worden van het reguliere aanbod van de NHS?
Meer informatie volgt zodra deze beschikbaar is.