Met gemiddeld 20 weken zijn de wachttijden voor diagnostiek en behandeling van autisme zeer hoog; voor de meeste andere stoornissen is dat gemiddeld 10 weken. De Landelijke Stuurgroep Wachttijden heeft het NIPA (Netwerk Innovatie & Productontwikkeling Autisme) gevraagd te kijken naar oplossingen voor de wachttijdenproblematiek bij autismezorg in de Zorgverzekeringswet. Focus ligt daarbij op wat ggz-organisaties zelf kunnen ondernemen om hun wachttijden te verkorten.
Aanbevelingen
Een projectgroep van (ervaringsdeskundige) ggz-professionals ging aan de slag met een analyse van bestaande wachttijdrapporten en -cijfers. De projectgroep formuleerde op basis van de probleemanalyse een zestal kansrijke en praktische aanbevelingen:
- Spreiding van autismezorg door scholing en (stoornisoverstijgende) samenwerking
- Intake hulpvraaggericht maken
- Organiseren ondersteuning en support tijdens wachttijd
- Inzetten van meer persoonsgerichte diagnostiek
- Stimuleren van de eigen regie van de cliënt
- Door- en uitstroom bevorderen
De aanbevelingen zijn voorgelegd aan een klankbordgroep met (ervaringsdeskundige) professionals werkzaam binnen en buiten het autismeveld. Op grond van de feedback zijn bovendien de twee op korte termijn meest haalbaar geachte aanbevelingen met stappenplannen uitgewerkt in een praktische handreiking.
Wachttijden autisme zijn een maatschappelijk probleem
Het NIPA denkt dat met deze aanbevelingen waardevolle stappen gezet kunnen worden in het verkorten van de wachttijden voor autismezorg. Het NIPA benadrukt daarbij dat de wachttijdenproblematiek een maatschappelijk probleem is dat niet alleen binnen de ggz kan worden opgelost. Met dit adviesrapport wil het NIPA laten zien dat de ggz verantwoordelijkheid kan, wil én moet nemen in het leveren van een bijdrage aan de oplossing, sámen met alle betrokken ketenpartners.
Download hieronder het adviesrapport en de handreiking. Door op de covers te klikken, start het downloaden vanzelf.
