Bij de ontwikkeling werd gebruik gemaakt van Service Design, een samensmelting van verschillende vormen van design, marketing, strategisch management, operations management en sociale wetenschappen (antropologie en psychologie). In dit geval werden bij het ontwerp betrokken: managers uit alle lagen van het ziekenhuis, vertegenwoordigers van gebruikers en hun familie, huisartsen, hulpverleners uit het ziekenhuis en een vertegenwoordiger van de innovatie-eenheid van het ziekenhuis.
De vijf belangrijkste componenten van de laagdrempelige nieuwe VIP-voorziening zijn:
- Een voor iedereen toegankelijke VIP-telefoonlijn bemand door ervaren behandelaren;
- Schriftelijke verwijzing is niet nodig om toegang tot de nieuwe VIP-dienst te krijgen;
- Uitgebreide communicatie over de nieuwe dienst;
- Een multidisciplinair beoordelingsteam kan bij complexe gevallen om advies gevraagd worden;
- Een verbeterd outreach-team om een lange Duur van Onbehandelde Psychose (DOP) te beperken.
In 2017 liep de testfase. In 2019 volgt een uitgebreide evaluatie.
Lees hier de samenvatting
Romm KL, Gardsjord ES, Gjermundsen K, Aguirre Ulloa M, Berentzen LC, Melle I. (2019). Designing easy access to care for first-episode psychosis in complex organizations. Early Interv Psychiatry. Oct; 13(5): 1276-1282.