Ontwikkeling VIP-dienst met Service Design

20-12-2019 256 keer bekeken 0 reacties

In complexe gezondheidszorgorganisaties is het ingewikkeld om toegankelijke vroege psychose-interventiediensten van de grond te krijgen. Een Noorse studie doet verslag van de ontwikkeling van een Vroege Interventie bij Psychose (VIP)-voorziening in Oslo.

Bij de ontwikkeling werd gebruik gemaakt van Service Design, een samensmelting van verschillende vormen van design, marketing, strategisch management, operations management en sociale wetenschappen (antropologie en psychologie). In dit geval werden bij het ontwerp betrokken: managers uit alle lagen van het ziekenhuis, vertegenwoordigers van gebruikers en hun familie, huisartsen, hulpverleners uit het ziekenhuis en een vertegenwoordiger van de innovatie-eenheid van het ziekenhuis.

De vijf belangrijkste componenten van de laagdrempelige nieuwe VIP-voorziening zijn:

  • Een voor iedereen toegankelijke VIP-telefoonlijn bemand door ervaren behandelaren;
  • Schriftelijke verwijzing is niet nodig om toegang tot de nieuwe VIP-dienst te krijgen;
  • Uitgebreide communicatie over de nieuwe dienst;
  • Een multidisciplinair beoordelingsteam kan bij complexe gevallen om advies gevraagd worden;
  • Een verbeterd outreach-team om een lange Duur van Onbehandelde Psychose (DOP) te beperken.

In 2017 liep de testfase. In 2019 volgt een uitgebreide evaluatie.

Lees hier de samenvatting

Romm KL, Gardsjord ES, Gjermundsen K, Aguirre Ulloa M, Berentzen LC, Melle I. (2019). Designing easy access to care for first-episode psychosis in complex organizations. Early Interv Psychiatry. Oct; 13(5): 1276-1282.

Reacties

Anti spam controle *

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...

0  reacties

Cookie-instellingen